vc-header-02

Home

Sporters die trainen bij Vechtsportcentrum Beusichem kunnen ook begeleid worden bij krachttraining. Er is voor dat doel zelfs een speciale ruimte gemaakt in Dojo 2. Over krachttraining worden regelmatig vragen gesteld. Wij hebben er een aantal verzameld, waar Wout Kist hieronder antwoord op geeft.

Worden je spieren korter door trainen met gewichten en word je daardoor minder lenig?
Neen, van krachtsport worden de spieren wel dikker, maar niet korter, mits je wel zeer regelmatig en zeker vóór elke krachttraining de spieren blijft rekken.

Word je door trainen met zware gewichten trager?
Neen, het tegendeel is waar. Bij een explosieve sport zoals Free Fight waarbij veel snelle stoot- en traptechnieken gebruikt worden is juist zware krachttraining gewenst.

Val ik af door krachttraining, of word ik zwaarder en is dat een nadeel?
Door krachttraining val je op de weegschaal niet af. Voor de spiegel wel. Door krachttraining word je zwaarder, want spieren zijn zwaar, zwaarder dan vetweefsel. Een kilo vet heeft veel meer omvang dan een kilo spierweefsel (denk aan biefstuk). Zodoende zal de weegschaal na verloop van tijd meer aangeven, terwijl de broekriem strakker moet!
Het zwaarder worden door spierweefsel is geen belemmering, want de spieren zijn sterker geworden en dragen als het ware zichzelf. Ze zijn dus geen "loos gewicht". Deze vorm van zwaarder worden is zeker zinvol bij Free Fight en werkt door toename van kracht en bruikbare massa in je voordeel bij het grondwerk, maar ook bij het staande werk door hardere stoot- en trapkracht en een stevigere vechthouding.

Moet ik met lichte gewichten veel herhalingen (reps) maken, of juist met zware gewichten weinig herhalen?
Het hangt er een beetje van af wat je doel is. Veel reps maken met licht gewicht geeft conditie verbetering (uithoudingsvermogen) van de spieren. Korte series dus weinig reps met zwaarder gewicht zorgt voor meer massa kracht en explosiviteit, snelheid van de spier.

Moet ik bij zware krachttraining mijn voeding aan passen, met voedingssuplementen zoals bijvoorbeeld extra eiwit gebruik?
Ja, voor een optimaal resultaat is dat zeer zeker aan te bevelen. Hierover is voldoende naslagwerk te vinden in de diverse fitnessbladen. Wanneer je in ons krachthonk traint ,kan je na afloop aan de bar een eiwitshake nemen.

Openingstijden

DagTijd
Maandag Gesloten
Dinsdag 19.15 - 22.00
Woensdag 15.45 - 18.00
19.15 - 21.00
Donderdag 18.45 - 21.30
Vrijdag 18.00 - 21.00
Zaterdag 10.45 - 12.30

calibris-bord-medium