vc-header-02

Home > Nieuws & Artikelen > Column Wout Kist Rings > Hoogzwanger en vechtsportbeoefenen...

Hilariteit alom toen enkele jaren terug een vrouw op een kickboksgala in de ring verscheen en haar partij begon terwijl ze zwanger bleek te zijn. De media smulde ervan en het vechtsportwereldje stond op zijn kop. Hele forums werden er aan gewijd. Schande werd er van gesproken, zwarte pieten werden toegespeeld en vooral was er veel onbegrip. Terecht natuurlijk, want met het leven van een teer ongeboren kindje mag je niet spelen!

Opzeggen?
Dat je als zwangere vrouw nog lekker gaat zwemmen, fietsen of volleyballen, oké, maar vechtsport, nee dat gaat de meesten echt te ver. Gelukkig zien we dat er steeds meer vrouwen gaan aan vechtsportbeoefening doen zoals kickboksen en andere ringsporten.  Hebben die vrouwen dus pech als zij voor een kindje kiezen? Moeten zij hun sport dan maar opzeggen voor hun zwangerschap? Gelukkig hoeft dat niet geheel. Vechtsporttraining is breed maar let op, heel duidelijk, er vallen een paar zaken af, namelijk:  Sparren, wedstrijden of wedstrijdtraining en alle trainingen waarbij contact gemaakt wordt vallen af, vanwege het gevaar voor beschadiging van het ongeboren kind. Maar ook met het trainen van buikspieren moet een zwangere vrouw oppassen, met name gaat het dan om de verticale buikspieren. Dus bijvoorbeeld geen sit-ups trainen. De schuine buikspieren zijn nodig voor de bevalling en kunnen dus wel prima getraind worden. Trainen op de stootzak of op de pad’s  is uitstekend, want hiermee activeer je de schuine buikspieren!

Eerste helft
De eerste helft van de zwangerschap kan een vechtsportster  zonder problemen trainen (zonder de opgesomde contactitems!). Sterker nog,  het wordt zelfs aangeraden, want lichaamsbeweging is heel belangrijk. Je houdt je conditie op pijl en het zorgt voor een goede doorbloeding van al je weefsels.
Zorg in ieder geval dat je traint in je eigen tempo, overleg dat met je trainer.   Het zwangerschapshormoon progesteron zorgt er voor dat je tijdens je zwangerschap losser  in je gewrichten komt te zitten.  Dat betekend dat je nu wel meer kans hebt op overbelasting en blessures, zoals een verzwikte enkel of pols (opletten dus met het voetenwerk en stoten plaatsen).

Extra bescherming                                                                                                                                         
Draag een stevige sportbeha. Gebruik  een speciale zwangerschapsdoek of –band.  Eventueel een pols brace voor versteviging tegen verzwikking. Vermijd springoefeningen aan het einde van de zwangerschap (dit kan bekkenproblemen opleveren).  Let goed op je (vecht)houding, vooral op je rug.

Neem altijd bij twijfel contact op met je verloskundige!

Praktijvoorbeeld
In ons Vechtsportcentrum hebben wij hele positieve ervaringen opgedaan met een fanatieke vrouw, Hester  genaamd, die tijdens haar zwangerschap  bijna tot de laatste week in de dojo heeft doorgetraind. Zij is inmiddels bevallen van een gezonde dochter.
De hele zwangerschap heeft zij haar training telkens aangepast. Alleen nog maar training op de stootzakken, stootkussens of op de pad’s.  Zij overlegde steeds met haar verloskundige en hield de trainer op de hoogte. Door gewoon met de groep mee te kunnen trainen in haar eigen tempo, zonder in de weg te lopen, genoot zij veel respect. De sfeer van de sportschool,  vechtsportvrienden en vriendinnen om  haar heen deden haar goed.  Tot de 33e week kon zij nog trappen, daarna zat de buik te veel in de weg en kwam er te veel risico van bekkeninstabiliteit.  Ze paste haar oefeningen dus aan.  Onder andere met rekoefeningen, schaduwboksen en wat ontspanningsoefeningen.

Hester is nu, 11 weken na de geboorte van haar dochtertje weer bij ons terug  in de sportschool. Doordat Hester door is blijven trainen tijdens haar zwangerschap is haar conditie stabiel gebleven. Het weer oppakken van de “vechtsportdraad”  is voor Hester nu erg makkelijk.

Oh ja, voor de vechtsport beoefenende man van een zwangere vrouw geldt:  Gewoon keihard blijven trainen!

Wout Kist

 

Hester traint Lois 1 dag oud 

 

Vechtsportcentrum Wout Kist op mijnalbumVechtsportcentrum Wout Kist op YouTubefacebook_logo

Openingstijden

DagTijd
Maandag Gesloten
Dinsdag 19.15 - 22.00
Woensdag 15.45 - 18.00
19.15 - 21.00
Donderdag 18.45 - 21.30
Vrijdag 18.00 - 21.00
Zaterdag 10.45 - 12.30
We hebben 26 gasten online

calibris-bord-medium