vc-header-02

Home > Nieuws & Artikelen > Column Wout Kist Rings > Vechtsport vs verkoudheid

We moeten dit jaar lang wachten op het voorjaar. Lage temperaturen, veel regen en wind en dan plotseling weer nachtvorst. Logisch dat het gemiddelde van 3 tot 4 keer verkouden per jaar nu wat hoger ligt. Ook zijn veel mensen langer verkouden lijkt  het wel.  Even uitzieken dan. Maar ja, je sport moet toch ook door gaan, of is het beter van niet?

Welke vechtsporter kent het niet, je bent in de sportschool en er komt er een binnen met waterige ogen en snotterend: “Ja, ik ben wel erg verkouden en een beetje grieperig, maar ik dacht ik ga toch effe trainen, dan zweet ik het er wel uit.”  En bedankt, denk ik dan als trainer, want we krijgen er dan met z’n allen weer een paar miljard van die virussen en bacteriën bij in de dojo! Lekker met je handschoenen tegen zijn neus, daarna wisselen van sparringpartner en de beestjes even over tikken op de neus van een ander..   In ieder geval zijn de beestjes dan al een keer aangeslagen en daardoor verzwakt,  kan de ontvanger er makkelijker weerstand tegen opbouwen hoop ik dan.

Maar hoe zit het werkelijk, is het wel verstandig om te gaan trainen als je verkouden bent of grieperig?

Met die vraag ging ik naar mijn huisarts, een man met erg veel praktijkervaring, niet voor en niet tegen sport, maar neutraal.

Zijn advies:

Neen niet sporten bij: koorts of verhoging, dat is vanaf 38 graden Celsius. Ook niet sporten bij een verhoogde hartslag in rust (dat is 10 slagen meer dan normaal).  Beiden moet je meten alvorens er een pijnstiller zoals paracetamol of aspirine is ingenomen!

Toch sporten bij griep, een verkoudheid of een andere virale infectie die de verhoging of koorts veroorzaakt is een groot risico, ze kan een zelfs plotselinge hartdood bij sporters veroorzaken. Dit omdat de hartspier door het virus ontstoken kan raken. In medische termen spreekt men dan van Myocarditis.

Wel sporten:  Zodra je merkt dat je hier en daar wat verslapt. Of je voelt een verkoudheid aankomen. Probeer op dat moment lekker een uurtje te trainen, maar niet te gek doen, tot maximaal 65 % van je intensiteit. Daarna uitzweten, een lekkere warme douche of een sauna pakken. Dat kan je een enorme oppepper geven!

Bij koorts of verhoging (en dus niet sporten) is het raadzaam niet de gehele dag te gaan liggen maar toch wat dagelijkse bezigheden uit te voeren omdat de spiermassa anders erg snel afneemt. Hervat de vechtsporttrainingen als er geen algemene verschijnselen meer zijn en doe de eerste dagen nog rustig aan (65%).

Het is nooit bewezen dat het sporten en het uitzweten herstel van een virale infectie beïnvloedt. Het is ook niet met zekerheid te zeggen of een sporter meer of minder vatbaarder is voor infecties dan een niet-sportende. Er zijn wel duidelijke schommelingen in het afweersysteem beschreven, maar sporters zijn volgens onderzoeken niet vaker verkouden.

Uit onderzoek bleek wel iets heel opvallends, namelijk dat sportmensen juist verkouden worden als ze niet veel trainen en daarnaast psychologisch meer gestrest zijn.

Ik heb mijn huisarts vast een receptje gegeven in de vorm van een inschrijfformulier van ons Vechtsportcentrum, voor het geval hij een verkoudheid voelt aankomen.

 

 

Vechtsportcentrum Wout Kist op mijnalbumVechtsportcentrum Wout Kist op YouTubefacebook_logo

Openingstijden

DagTijd
Maandag Gesloten
Dinsdag 19.15 - 22.00
Woensdag 15.45 - 18.00
19.15 - 21.00
Donderdag 18.45 - 21.30
Vrijdag 18.00 - 21.00
Zaterdag 10.45 - 12.30
We hebben 26 gasten online

calibris-bord-medium