vc-header-02

Home

Een spierscheur kan variëren van een klein inwendig scheurtje zonder krachtverlies van betekenis, tot een ruptuur waarbij de spier of de pees volledig afscheurt. De meeste spierscheuren ontstaan in het begin van de training na onvoldoende warming-up, of tegen het eind van een (zware) traning of wedstrijd, wanneer vermoeidheid zijn tol gaat eisen. Veelal zijn het onverwachte of explosieve bewegingen die de scheur veroorzaken.

Door Wout Kist, in samenwerking met Frederik van Oosterom (freefighter en ringarts)

woutff

Welke freefighter, judoka, worstelaar of andere vechtsporter kent het niet? Nog even tegenhouden die arm- of  beenklem, proberen niet op te geven... misschien kan ik er nog uitdraaien... Nog niet opgeven bij die nekklem of bij die verwurging... misschien kan ik nog los glippen... Tot hoever moet je gaan? Kan het lichaam het allemaal nog wel aan? De geest kan wel sterk zijn, de pijngrens door training enorm verlegd, maar pijn is een waarschuwing. Een waarschuwing die wij als vechtsporter nog wel eens in de wind willen gooien. Het hoort ook bij de mentaliteit van een vechter: niet kleinzerig zijn, even doorbijten. Incasseren hoort bij de training van een vechtsporter. "Pijn is fijn, jeuk is leuk en bloed moet", dat was de spreuk in een karateschool waar ik trainde. Natuurlijk, incasseren, pijngrens verleggen, het is belangrijk in de (top) sport. Het is vaak het verschil tussen winnaars en verliezers. Maar... wanneer kan je het nog even volhouden en wanneer moet je opgeven? Dat vroeg ik mezelf enkele jaren geleden af, toen ik de operatiekamer werd ingereden met een compleet afgescheurde rechterbicepspees!

Voorkomen

De bekende ring-arts Frederik van Oosterom, zelf een oud-judoka en freefighter, nu nog actief als trainer, ontmoette ik toen hij als chirurg in opleiding in de operatiekamer assisteerde bij deze operatie. Terwijl het infuus met narcosevloeistof in mijn goede arm geprikt werd vroeg ik hem, hoe had ik dit had kunnen voorkomen. Ik hoorde Frederik nog net zeggen "dat vertel ik je nog wel eens, slaap lekker Wout!". Daarna werd het donker en werd ik enkele uren later wakker met een hele rits hechtingen. Acht weken heb ik de tijd gehad om er over na te denken! Acht weken behelpen en niet trainen, wat een straf! Was dat het allemaal waard?

Tijdens een training zelfverdediging, kwam ik koud binnen. Geen warming-up. Een collega vechtsporter zet een armoverstrekking aan. Ik geef tegengas, draai mijn pols om en druk met alle kracht tegen de overstrekking in. Had ik immers al zo vaak gedaan... lukte toch altijd... die midag niet! Met een luide scheur, werden mijn biceps volledig van het bot van mijn onderarm los getrokken. Het klonk als het afscheuren van een mouw van je overhemd. Pijn? Ben je gek, daar heb je op getraind, dat viel wel mee. Alleen deze pijn ging niet over en werd steeds erger. Daar word je enorm moe van van na verloop van enkele uren. Mijn arm kon ik niet meer op eigen kracht buigen of draaien.
Achteraf realiseer je dat het al die jaren (ik train al meer dan 30 jaar vechtsport) goed is gegaan. Was dat geluk, of had ik nu gewoon een keertje pech? Word je onvoorzichtiger? Is de pijngrens verlegd door de training? Lag het aan een slechte warming-up? Heel belangrijk: komt het weer helemaal goed na zo'n operatie? En hoe maken ze het weer vast? Kan een pees wel weer aangroeien? Het waren allemaal vragen die achteraf door je hoofd schieten.

operatie_biceps

Warming up

Ik vroeg het aan de man die zelf door schade en schande het  een en ander van spierscheuringen af weet.Vechtsportbeoefenaar, ringarts en chirurg in opleiding: Frederk Van Oosterom.

"Voor iedere training is een warming-up essentieel. Warming-up zorgt, door verhoging van de spiertemperatuur, voor een snellere samentrekking van spiervezels en verhoging van de voortgeleidingssnelheid van zenuwen (en daardoor reflexen). Ook beïnvloedt de hogere temperatuur een aantal stofwisselingsprocessen in de spier. Doordat de spieren soepeler worden, is de vrijheid van de gewrichten groter. Door al deze factoren graagt een goede warming-up bij aan het voorkomen van de spier- en peesletsels.

Symptomen

Een spierscheur of reptuur kenmerkt zich door een plotseling ontstane scherpe spierpijn tijdens het sporten. De term 'zweepslag' doet zijn naam eer aan! Het gebruiken van de betreffende spier is dan erg pijnlijk of zelfs onmogelijk. Bij een grote scheur of een ruptuur kan op de plaats des onheil vaak een kuil in de spier of pees gevoeld worden.
Door de bijkomende schade aan de bloedvaten, ontstaat ook een bloeduitstorting, die voor(soms forse) zwelling kan zorgen. Bij een scheur van enige betekenis is ook de contour van de spier veranderd. De therapie bestaat uit koelen, hooghouden van het aangedane lichaamsdeel en aanbrengen van steunbandage. Daarnaast is rust van essentiel belang. Het herstel vergt 6 tot 8 weken.
Bij volledig peesrupturen gaat het meestal om de achillespees of een pees in de schouder(bicepspees of supraspinatuspees). Minder vaak scheurt de bicepspees in de elleboog, zoals in het geval van Wout Kist. Dit gebeurt meestal bij het abrupt en met volle kracht aanspannen van de biceps tegen zware weerstand. Soms wordt hierbij zelfs het bot van de armhechting uit het spaakbeen radius) losgetrokken! Therapie bestaat uit het hechten van de pees, danwel opnieuw vastzetten van de aanhechting aan het spaakbeen. Hierna begint het revalidatietraject waarbij de pees (aanhechting) eerst 4 weken complete rust krijgt, daarna kan voorzichtig met oefenen worden begonnen.
Bij een volledige armoverstrekking in het Judo of Free Fight is de biceps maximaal opgerekt. Door de ongunstige hefboom bij overstrekking kost het relatief erg veel kracht om de elleboog tegen weerstand te buigen. Een tegenstander die de arm controleert zal dit vrijwel altijd makkelijk tegen kunnen houden. Bij vol aanspannen van de biceps is de kans op afscheuren dan ook volop aanwezig!

Afkloppen!

Beter is het de overstrekking te voorkomen of de arm uit de overstrekking te draaien. Als dit niet lukt is afkloppen de enige uitweg! En anders de operatiekamer..."

Openingstijden

DagTijd
Maandag Gesloten
Dinsdag 19.15 - 22.00
Woensdag 15.45 - 18.00
19.15 - 21.00
Donderdag 18.45 - 21.30
Vrijdag 18.00 - 21.00
Zaterdag 10.45 - 12.30

calibris-bord-medium